x

Төрийн бодлого шатахуун импортлогчдын гарт шийдэгдэх ёсгүй

Монгол Улсын жилийн шатахууны хэрэглээ хоёр сая орчим тонн болдгоос үүний 60 гаруй хувийгдизель түлшний хэрэглээ эзэлж байна. Уул уурхай, зам, барилга, газар тариалан гээд бүтээн байгуулалтын салбарт ашиглагддаг хүнд даацын, том оврын машин механизмын түлш болох дизелийн хэрэглээжилээс жилд нэмэгдсээр энэ хэмжээнд хүрчээ. 

Монголд дээрх салбарууд дулааны улирлын цикльтэй. Энэ нь юу гэсэн үг вэ гэвэл уул уурхай, зам барилга, газар тариалан зэрэг салбарт бүтээн байгуулалтын ажил гүйцэтгэхэд тохиромжтой улирал маш богино. Тийм богино хугацааны цикльтэй боловч хүн хүчний тоо, тэрэг техникийн оролцоо, хамаарал асар ихээр шаардагддаг эдгээр салбарт шатахууны нөөц хадгалалт маш чухал зүйл. Энэхүү нөөцийн 20 хувийг бүрдүүлж ирсэн дотоодын дизель түлш үйлдвэрлэгчдийг төрийн хуулиар зах зээлээс шахаж гаргаад хагас жил болж байна. Дизель түлшний үйлдвэрлэлийн гол түүхий эдийн импортод Онцгой албан татвар ногдуулах тухай хуулийн өөрчлөлтийг өнгөрсөн долдугаар сарын 9-нд УИХ-аар баталж, наймдугаар сарын 1-ны өдрөөс мөрдөн хэрэгжүүлж эхэлснээр үндэсний үйлдвэрлэл тэг зогсолтод ороод байгаа юм.

Стратегийн чухал бүтээгдэхүүн болох бензин шатахууны хэрэглээ маань 100 хувь гадаад зах зээлээс, шулуухандаа ганц улсаас хамааралтай байсаар ирсэн нь монголчуудын хувьд хамгийн эгзэгтэй нөхцөл байдал. Аль болох энэхүү хамаарлыг багасгах, дотооддоо шатахууны үйлдвэр байгуулах нь бидний сүүлийн 30 жилийн амбици байгаагүй сэн билүү?! Ялангуяа монгол төрийн бодлого тийшээ тэмүүлж ирсэн гэж ойлгож байтал хачирхалтай нь одоогоор төр өөрөө хууль гарган боловсруулах үйлдвэрлэлийн хөгжлийг боомиллоо. “Москва нэг өдөр баригдаагүй” гэдэг шиг газрын тос боловсруулах үйлдвэр нэг л өдөр үлгэрийн юм шиг өндийхгүй нь ойлгомжтой. Хүний нөөц, техник технолог гээд өмнөх бэлтгэлд хугацаа хэрэгтэй. Нефть боловсруулах үйлдвэрлэл цааш хөгжих эхний алхам болж буй үндэсний үйлдвэрүүдийг яагаад ингэж чангалах болов? 

Өрнөж буй үйл явдлуудыг харвал “төр бодлогоор хийж буй” гэхээс илүүтэй “огт бодлогогүйгээр” ийм алхам хийгээд байх шиг. Өөрөөр хэлбэл ашиг сонирхол нь дотоодын үйлдвэрлэлтэй зөрчилдөж буй шатахуун импортлогчдын ил цагаан лоббид хөтлүүлж, тэдний зах зээлийг хамгаалахын тулд гаргасан хууль гэдгийг хэлэх хэрэгтэй. УИХ, Засгийн газар үеийн үед шатахуун импортлогчдыг сонсож, татварын хөнгөлөлт, үнийн алдагдлыг нөхөх төсөв гээд аль таатай нөхцөл бүрийг тэдний талд хуульчлан шийдэж ирсэн нь энэ удаад ч давтагдсан гэсэн үг.

Өнөөдөр шатахуун импортлогч топ таван компани алслагдсан аймгуудыг хямд үнэтэй шатахуунаар хангах нөхцөлөөр импортын 70 орчим хувиа 0 татвартайгаар оруулж ирж байгаа ч орон нутагт бензин түлш нийслэлийнхээс ч үнэтэй хэвээр байгаа юм. Үүгээр юуг хэлэх гэж байна вэ гэвэл бусад бүтээгдэхүүн импортын бараа, бүтээгдэхүүнээс онцгой хөнгөлөлттэй нөхцөлийг олгосоор ирсэн ч монголчуудын хувьд нефть бүтээгдэхүүн үргэлж эмзэгтэй, эгзэгтэй сэдэв байсаар байх болохыг л бүх зүйл нотолсоор байна. Шийдэхгүй л бол энэ байдал өөрчлөгдөхгүй. Шийдэл нь боловсруулах үйлдвэрлэлээ хөгжүүлэх, Сайншандын үйлдвэрээ дуусгах. Гэвч энэ бүхэн бүтэхгүй, түүхий тос байхгүй, түүхий тос үйлдвэр рүү татах шугам барихгүй гэх мэт үгс УИХ-ын чуулганы танхимд хэлэгддэг яригддаг боллоо. Энэ бол бодлого биш харин ч эсрэгээр төр бодлогогүй болохын л нотолгоо. 

Огт газрын тосны нөөцгүй атлаа газрын тос боловсруулах үйлдвэрлэлээ хөгжүүлж, шатахуун экспортлогч болсон улсын жишээ Солонгос, Сингапур. Бэрхшээлийг давж илүү том бэрхшээлээ шийдэх нь л бодлого биз дээ?

Үнэндээ Монгол Улс шатахуунаар нэг улсаас хараат биш хэдхэн компаниас л хараат болчихсон байгаа үнэнийг эхлээд хүлээн зөвшөөрөх ёстой.

Үнийг нь үгсэн тогтоодог, алдагдлаа бусдаар төлүүлдэг, өрсөлдөөн бий болгох, өөр орлох үйлдвэрлэл хөгжүүлэх гэсэн бүхнийг “хаалгадаг” тэдний сонирхол, санаархалд эцэс гэж байх ёстой. УИХ-ын нэр бүхий гишүүдийн санаачлан суган доогуур шургуулсан /хаврын чуулган хаах өдөр/ Онцгой албан татварын өөрчлөлт судалгаа гэхээс илүү “дотоодын найрка” гэдэг цуу ярианд үндэслэн гаргасан болохыг, дотооддоо шатахуун үйлдвэрлэл хөгжүүлэх эрхэм зорилготой илт зөрчилтэй болохыг Засгийн газар залруулна гэж найдаж байна. Сарын өмнөөс шатахууны үнэд төр оролцохгүй болсон. Одоо шатахууны үнэ импортлогчдын гарт шийдэгдэнэ. Харин төрийн бодлого тэдний гарт шийдэгдэх ёсгүй.

З.Боргилмаа

iСанал болгох
АНХААРУУЛГА: Та сэтгэгдэл бичихдээ хууль зүйн болон ёс суртахууны хэм хэмжээг хүндэтгэнэ үү. Хэм хэмжээ зөрчсөн сэтгэгдэлийг админ устгах эрхтэй.
iРедакцийн сонголт
iШинэ мэдээ
Хүүхдийнхээ 7 төрлийн лавлагаа, тодорхойлолтыг И-Монголиа системээр авах боломжтой боллоо 3 цаг 52 мин Дүрс бичлэгийн техник хэрэгсэл суурилуулсан талаар цагдаагийн байгууллагын санал авах хүсэлтээ E-Mongolia болон E-Business системээр илгээгээрэй 7 цаг 26 мин НДШ-ийн хувь хэмжээг бууруулах саналыг 100 мянган хүн дэмжив 9 цаг 14 мин Ч.Лодойсамбуу: Урд хөршөөс илүү сайн чанарын түлш авах боломж байна 9 цаг 30 мин Х.Баттулгыг Төгрөг нуурын ордтой холбоотой гэх шинэ баримт дэлгэв 9 цаг 43 мин ОХУ-аас онгоцны түлш авах хэлэлцээрийг АН-ын бүлэг дэмжсэнгүй 9 цаг 59 мин Дэлхийн зах зээл дээр түлш 600-700 ам.доллар байхад манайд 1000 давчихсан байгаа 10 цаг 12 мин Төрийн албаны зөвлөлийн гишүүнд нэр дэвшүүлэх сонгон шалгаруулалтад оролцох зар 10 цаг 54 мин 3D зураач Б.Энхтөр Зэвсэгт хүчний хүндэт харуулыг хүүхэлдэйн төрхөөр бүтээжээ 10 цаг 56 мин АТГ: 100 гомдол, 875 хэрэгт мөрдөн шалгах ажиллагаа явуулав 10 цаг 56 мин Говь-Алтай аймгийн Эрдэнэ суманд 50 тонн тэжээл, 40 өрхөд гэр олгов 10 цаг 57 мин Азийн аваргад Монголын 18 жүдоч өрсөлдөнө 10 цаг 58 мин О.Хангай аварга чансааг дахин тэргүүлж, Д.Алтанцоож арслан “топ 4”-т багтлаа 11 цаг 0 мин Израил Францын зүүний улстөрчдийн визийг цуцаллаа 11 цаг 1 мин Гадаадын Элчин сайд нар Итгэмжлэх жуух бичгээ өргөн барив 11 цаг 3 мин ТЭЦ-5 станцыг Баянгол дүүрэгт барьж, 51 мянган айлыг дулаанаар хангана 11 цаг 4 мин Аюулт үзэгдэл, ослын 185 удаагийн дуудлага бүртгэгджээ 11 цаг 5 мин ТАНАЙ BIRKIN ҮНЭН ХЭРЭГТЭЭ $200: Хятадад үйлдвэрлэсэн люкс брэндүүдийн бодит үнэ илчлэгдэж, салбарын нэр хүндэд цохилт болов 13 цаг 11 мин Монгол, Оросын хамтын ажиллагааны хүрээнд төмөр замын инженер, техникийн боловсон хүчин бэлтгэнэ 13 цаг 13 мин Оскар Пиастри Саудын Арабын Гран-Прид түрүүлж, Формула-1-ийн чансааг тэргүүллээ 13 цаг 14 мин
iИх уншсан
Ард түмэн “юмаа" мэддэггүй И.Энхболд: Солонгосын сонгуульд Ардчилсан нам нь ялбал арай ... Ж.Баярмаа: Төсвийн зарлагыг нөхөх зорилгоор татварын бодлогы... Биднийг талбай дээрээ цуглаад будаатай хуурганд дугаарлаж ба... Эмч хүн хийж байгаа ажлаараа пиар хийдэггүй, тийм зүйлд цага... Дэлхийн шинэ дэг Ангараг гараг — хүн төрөлхтний ирээдүйн суурин уу? Хүннү гүрний 2.2 метр өндөр эрийн араг ясыг адууны ястай нь ... Хүн төрөлхтөнтэй адил амьдрал бүхий гаригийн анхны нотолгоо ... Үл танигдсан нисэх биетүүд (UFO) харь гарагийн хөлөг мөн үү?... Ховор эмгэгтэй өвчтөнд дурангийн мэс засал амжилттай хийжээ Хятад улс “Boeing”-оос худалдан авалт хийхийг зогсоох чиглэл... Давж заалдах шатны шүүхийн шүүгчид нэр дэвшигчдийн шалгалт э... Улсын арслан М.Лхагвын нэрэмжит 256 бөхийн барилдаан болно Сэлбэ дэд төвийн бүтээн байгуулалт эхэлж, 4362 айлын орон су... Америкийн сансарт нисэгчид үнэхээр Саран дээр буусан уу? Швейцар цагны АНУ руу хийсэн экспорт татварын өмнөх нөөцлөлт... Хүний шүдийг лабораторид ургуулж, имплантыг орлох шинэ арга ... Монголын хоккейчид III дивизоны ДАШТ-д хүч үзнэ ХАМАС бүлэглэл Израилын гал зогсоох саналыг татгалзав
Top