x

Цахилгаан машины батерей хаана үхэж, дахин төрдөг вэ?

Цахилгаан автомашины (EV) батерейг дахин боловсруулах нь хүндхэн ажил. Гэсэн ч тэдгээрийн агуулдаг литий, никель, кобальт, графит зэрэг ховор металлын эрэлт нэмэгдэхийн хэрээр хуучин батерейнаас эдгээрийг гарган авах шинэ, ухаалаг арга замууд бий болсоор байна.

Английн өмнөд баруун хэсэгт байрлах Altilium гэх компанийн лабораторид батерейг “дахин төрүүлж” байна. Гэхдээ эхлээд тэдгээрийг нунтаг болгож бутлана. Үр дүнд нь үүссэн “хар нунтгийг” (black mass) тусгай лабораторид химийн аргаар задлан боловсруулж, литий, никель, кобальт, графит зэрэг үнэт түүхий эдийг ялгаж авдаг.

Яагаад дахин боловсруулах нь чухал вэ?

  • IEA-ийн мэдээллээр, 2023 онд дэлхийд зарагдсан автомашины таван нэг нь цахилгаан байсан.

  • Ховор металлууд тодорхой бүс нутагт төвлөрсөн: никелийн тал илүү нь Индонезид, кобальтын гуравны хоёр нь Конгод олборлогддог. Эдгээр газарт хүний эрхийн асуудал хурц байна.

  • Алтилум болон ижил төстэй компаниудын зорилго бол батерейг дахин ашиглах замаар эдгээр олборлолтыг багасгах, хаягдалгүй эдийн засагт шилжих явдал юм.

Altilium хэрхэн ажилладаг вэ?

  • Батерейг бутлаж “хар нунтгийн” хэлбэрт оруулна.

  • Уг нунтгийг хүхрийн хүчлээр шингээж, гидрометаллурги аргаар металлыг ялган авдаг.

  • Графит, никель, кобальт, манган зэргийг тус тусад нь ялгаж, дахин боловсруулах боломжтой түүхий эд болгон батерей үйлдвэрлэгчдэд нийлүүлдэг.

  • Эцсийн зорилго бол Их Британид “хаалттай EV батерейн нийлүүлэлтийн гинжин хэлхээ” бий болгох.

Хэдий хүртэл дахин ашиглах боломжтой вэ?

Imperial College-ийн профессор Анна Ханкины хэлснээр, батерейг дахин цэнэглэж ашиглах боломж хязгаартай. Эцэстээ бүх батерей бутлагдаж, түүхий эд нь дахин боловсруулагдах шаардлагатай болдог. Мөн шинэ батерейнуудын бүтцийг дахин боловсруулахад хялбар болгох чиглэлээр үйлдвэрлэгчид ажиллах шаардлагатай.

Тогтвортой ирээдүйн түлхүүр

  • 2040 он гэхэд литий, никелийн хэрэглээний 50 хувийг дахин боловсруулалтаар хангах боломжтой гэж судлаачид үзэж байна.

  • Европын Холбоо 2023 онд шинэ батерейн зохицуулалт баталж, 2025 оноос эхлэн дахин боловсруулах үр ашиг, түүхий эдийн агууламжид илүү өндөр шаардлага тавихаар болсон.

  • Дахин боловсруулалт нь зөвхөн байгаль орчны биш, мөн геополитикийн ач холбогдолтой. Ховор түүхий эдийн импортоос хэт хамааралтай байх нь эрсдэл дагуулна.

Цахилгаан машины батерейг дахин боловсруулах нь зөвхөн хаягдлыг бууруулах биш, дэлхийн улс орнуудын эдийн засаг, ногоон шилжилтийн ирээдүйг тодорхойлох гол хүчин зүйл болоод байна.

Эх сурвалж: BBC Future, IEA, Imperial College London

iСанал болгох
АНХААРУУЛГА: Та сэтгэгдэл бичихдээ хууль зүйн болон ёс суртахууны хэм хэмжээг хүндэтгэнэ үү. Хэм хэмжээ зөрчсөн сэтгэгдэлийг админ устгах эрхтэй.
iШинэ мэдээ
Төв аймаг “Хүннү хот” болон цахим төрийн үйлчилгээний шинэ төв болон хөгжиж байна 5 цаг 3 мин Трампын тарифын давалгаа дэгдэхийн өмнө Британи улсын бизнесийг хамгаалахад бэлэн гэдгээ Ерөнхий сайд илэрхийллээ 8 цаг 32 мин Европын хөрөнгийн зах зээл огцом уналттай эхэллээ 8 цаг 33 мин Н.Лувсаншарав Японд болсон цастай уулын гүйлтийн анхдугаар Ази, Номхон далайн аваргаас хос алтан медаль хүртлээ 8 цаг 36 мин МҮХАҮТ мэргэжлийн боловсролын чиглэлээр Германы танхимуудтай хамтран ажиллана 8 цаг 38 мин Авлигатай тэмцэх газар өнгөрсөн долоо хоногт 65 гомдол, мэдээлэл хүлээн авч шалгажээ 8 цаг 50 мин Улаанбаатар хотод хаврын их цэвэрлэгээ гурван үе шаттай үргэлжилж байна 8 цаг 51 мин Орон нутагт гэмтлийн үеийн яаралтай тусламжийн сургалт зохион байгууллаа 8 цаг 52 мин "Интерполын нөхөн төлбөр" нэртэй цахим залиланд автахгүй байхыг анхааруулав 8 цаг 53 мин Мөнгөн хэлбэрээр олгосон хөнгөлөлтийг НДШ-ээс хасах хуулийн төсөл боловсруулжээ 10 цаг 33 мин Монголын эмэгтэйчүүдийн шигшээ баг “В” дивизоны урьдчилсан шатанд өрсөлдөнө 10 цаг 57 мин Б.Баабар: Цаг хугацаа л бүхнийг засна 11 цаг 20 мин Л.Гантөмөр: Холын зорилготой хүнд ойрын зовлон байдаггүй 11 цаг 36 мин АН-ын Их хурлаар тус намд шинээр нэгдсэн намуудын асуудлыг хэлэлцэнэ 11 цаг 45 мин Марин Ле Пэн авлигын ял шийтгэлийг "шулам ангуучлах явдал" хэмээн нэрлэв 13 цаг 18 мин Цахилгаан машины батерей хаана үхэж, дахин төрдөг вэ? 13 цаг 31 мин Их Британи автомашины салбараа аврахын тулд цахилгаан автомашины журмыг уян хатан болгоно 13 цаг 34 мин Сам Алтманы AI дүр төрх Энэтхэгт шуугиан дэгдээлээ 13 цаг 36 мин Пёньяны олон улсын марафоныг зургаан жилийн дараа дахин зохион байгууллаа 13 цаг 39 мин АНУ-ын тарифын шийдвэр Азийн хөрөнгийн зах зээлийг донсолгов 13 цаг 41 мин
iИх уншсан
Эрүүл мэндийн тогтолцоогоо хэрхэн шинэчлэх вэ? О.Номинчимэг: Татварын хувийг хөдөлгөхөөс илүү бааз сууриа т... Монголын төр хөрөнгө оруулагчдад хоёр нүүр гаргахаа болимоор... Б.Баабар: Цаг хугацаа л бүхнийг засна Л.Гантөмөр: Холын зорилготой хүнд ойрын зовлон байдаггүй Хятад улс АНУ-ын шинэ тарифын бодлогыг эрс шүүмжилж, хариу а... Батлан хамгаалах яам, ШУА хамтран ажиллах шинэ санамж бичигт... Мьянмарт болсон газар хөдлөлтийн улмаас 3000 гаруй хүн амиа ... АНУ худалдааны алдагдлыг үндэсний аюул занал хэмээн үзэж, он... Улсын өмгөөлөгчдийн үнэ цэн, оролцоог нэмэгдүүлэхэд анхаарна... Австралийн Элчин сайд Кэйти Смит “Найрамдал” медалиар шагнаг... Төв цэвэрлэх байгууламжийн төслийн явц, тулгамдсан асуудлыг ... Улаанбаатар хотод 18 байршилд олон түвшний уулзвар барина Монгол Улс “Өвчтөний аюулгүй байдал”-ын дээд хэмжээний уулза... Азийн аймшигт гамшиг: Мьянмарт газар хөдлөлтийн уршгаар амиа... Нийслэлийн хоёр агентлагийг татан буулгах шийдвэр гаргалаа Монгол-Солонгосын боловсролын хамтын ажиллагааг гүнзгийрүүлн... Хүнд металлаар хордсон малын мах хүнсэнд орж ирж байгаа нь э... МАН-ын бүлэг цахим мөрийтэй тоглоомын эсрэг хууль эрх зүйн о... Д.Эрдэнэбалсүрэн Олон улсын эрүүгийн шүүхийн Давж заалдах ша...
Top