Монголын улстөрч хуульч, түүхчид хамгийн анхны Үндсэн хуулийг 1924 оны Үндсэн хууль гэж магтан дуулахаас биш 1921 онд Богд хаан, Ардын намын анхны Ерөнхий сайд Д.Бодоо нарын боловсруулсан "Үндсэн хууль"-ийн тухай өдий хүртэл ам ангайдаггүй юм. 1921 онд Д.Бодоо Ерөнхий сайд болонгуутаа "Улсаа улс шиг улс болгохын тулд, гадаадын дайснуудаас улс үндэстэн юугаа хамгаалахын тулд юуны түрүү дэлхийн олон улсаар хүлээн зөвшөөрүүлэх Үндсэн хуультай болох явдал юм" гэсэн зорилт тавьжээ. Энэ тухайгаа алс Америк улсад ч мэдэгдэж албан бичиг явуулсныг судлаач Равдангийн Болд АНУ-ын архиваас олж "Монголын тусгаар тогтнол ба АНУ" гэдэг номондоо тавьж олон уншигчдын хүртээл болгожээ.
Ерөнхий сайд Д.Бодоо анхны Үндсэн хуулийн ажлын хэсгийг өөрөө ахалж байсан. Харин Богд хааны боловсруулсан Үндсэн хуулийг Ж.Цэвээн ахалж байсан байна. Д.Бодоо боловсруулсан Үндсэн хуулийнхаа тухай эрдэм боловсрол сайтай олон ардын сүжиг хүндэтгэл хүлээсэн нэр хүнд бүхий лам ноёдод санааг танилцуулж, захидал бичиж хол байдаг заримыг нь Хүрээнд хүрэлцэн ирэхийг урьсан байдаг. Үүнд Ерөнхий сайд Д.Бодоогоос Дамбийжанцанд явуулсан захидал, Д.Бодоогоос Егүзэр хутагтад явуулсан захидал, Д.Бодоогоос Эрдэнэзуугийн хувилгаан цорж ламд явуулсан захидал зэрэг орно. Эдгээр захидлууд дотроос хамгийн сонирхолтой нь зуугийн хувилгаан цорж ламд явуулсан захидал юм. "Монгол төрийн тогтолцоонд Англи улсыг үлгэр болгохын учир"-ыг тайлбарласан захидлыг бүрэн эхээр нь нийтэлж байна.
ТӨРИЙН ТОГТОЛЦООНД АНГЛИ УЛСЫН ҮЛГЭР БОЛГОХ УЧИР
Цорж мэргэн өршөөлтнөө. Зуугийн хувилгаан Блам (Блам гэдэг үгийг лам гэж уншина уу. Г.Д) танаа амгалан эрнэ.
Энэ үе эрдэмт лагшин амархан, эрхэлсэн туст номын үйлс ёсчлонгуй гүйцэлдсээрийг юунаа лавлахад хүрэх аж. Даруй сүслэн мэдвээс болмуу.
Жич тусгайлан сонсгох нь, бидний монголчууд харгис гамингийн хүчир гашуун туйлын зүдүүрт тэсхүйеэ бэрх болж ноднин зуны цаг Богд хаан, ван гүн нар зөвлөлдөж мөхөсчүүдийг умар зүгээс тусламж гуйхаар одуулсан хэрэг сайнаар гүйцэлдэж Ардын нам байгуулан харгис дайсныг сөнөөх, завсар муу хулгай барон Унгерн өөрийнхөө оронд хөл зогсох газаргүй болоод харьяат зандалчин цэргүүдийг авч монгол хязгаарт зоригоор шурган ирж харгис гаминтай байлдаан үүсгэж Монгол олон түмэнд тоолшгүй зовлон зүдгүүр хүлээлгэсэн зэрэг эл байдлыг эрхэм бламтан тодорхойгоор толилсоор тул үл нуршин, энэхэн үест бидний ардын нам Хүрээг эзлэн авч Ардын эрхтэй хэмжээт засаг байгуулж, Богд хаан юугаан хэвээр эзэн өргөмжлөн гадаадын харгис дайсныг сөнөөж олон түмний тусад хэргийг үүсгэн оролдож буй боловч язгуурын манай Монголын дадсан бүдүүлэг суртал, блам ноёдын ихэмсэг түрэмгий эгнэгт хэв журам болж, хөдлөх бүр түүгээр сайн журам болгон дордсыг энэрэн өршөөж, засгийн хэргийг сайнаар явуулах санал огт үгүйгээр үл барам өөрсдийн амар жаргал, нэр төрийг эрхлэх муу суртлыг ер огоорч умартахгүй.
Энэ мэтээс эдүгээгийн үүсгэн явуулж бүхий Ардын засагт их л харшлал болж буй бөгөөд дэлхий дахин цөм хуучин эзэрхэг эрхийг халж, зарим нь бүгд найрамдах ба хурлын эрхт улс болж, зарим нь их бага улаан үзэлт улс болон эрх чөлөөгөө энхжүүлэн мандуулж бүхий нь, эдүгээ адил их, бага улаан үзэлт улс огт тохирохгүй, хурлын эрхт бүгд найрамдах улс бас хэцүү, хуучин ёсоор хэмжээгүй эрхт эзэнт улс байгуулбал, эзний дэргэд агчид элдэв зүйлийн гуйлтаар улс төрийн эвдрэл үүсгэх ба засаг ноёд эзэрхэг түрэмгийгээр албадан татаж боолчлон үйлдэхээс дээд доод хоёр анги болж үлэмжхэн хувьсгал гаран зовлон зүдүүр, үхэл зовлонг эдэлсээр, эцэст урьдын автономын эвдрэлт лүгээ дахин учрах болхул бидний ядуу ард түмэн яахин тэсвэрлэж чадах аж.
Иймийн учир хэмжээт эрх эзэнт улс байгуулсан нь буюу. Юун хэмээвээс, бүгд Богд блам бурхан шашин хэмээн итгэх бөгөөд энэхүү хэмжээт хэмээсэн үг нь төрийн хэргийг сайд хийгээд яам, олны төлөөлөгчдийн хурлаар юу гэж тогтсоныг эзэн идэвхгүй, шашны багшийн хэрэгт төр албаны газраас хамаарахгүй, олноор дуртай болоод багшийн зарлигийг дагавал дагана, дуртай болоод зөрчих буюу эс хүлээх аваас, мөнхүү бурхны номлосон ёсоор нүгэл хилэнцээ өөр өөрөө хүлээх тул хэрхэвч багшийн зарлигийг дагатугай хэмээн албадаж үл болно. Ийм болохул, багшид ч сүжиг итгэмж алдагдах зүйл гаргахгүй, багш Богд хаан ч төрийн хэрэгт Богд ингэв, эзэн чингэв хэмээх үг будлиан хүлээх ч үгүй болно. Иймээс эргэцүүлбэл, эзэн хэмжээтэй эрх хэрэглэсэн тул бусад ноёд засаг, хувилгаан хутагт мөн хэмжээгүй эрхтэй аж төрөх нь хасагдана. Тэднийг хэмжээлэхэд гагцхүү албадан татаж, мөлжин тохируулахыг зогсоохоос бус харшлах зүйлгүй болох дээр хэмжээт эзэнт улсыг бат лут хэмээн баримтлах нь дэлхий дээр самуун будлиангүй, амар тайван суугаа Англи улсыг өмнөх толь болгож болно.
Тиймийн тул Ардын засгийн эл үнэнхүү туст гол зорилго санааг аливаад билгийн тодорхой төгөлдөр эрдэмтэн мэргэдийн туслалцан тэтгэмжлэхийг гүнээ эрмэлзэх, үүнд, эрхэм цорж мэргэн, Зуугийн хувилгаан Бламтангаас дуртайгаар зөвшөөрч, тусламж үзүүлнэ хэмээн манай төлөөлөгчдөөр дурдан илгээснийг сонсож их л баярлан талархана. Үүнээс урагш эрхэм гэгээн нүүр дор хэдий учрсангүй атугай, ард түмнийг соян захих зэрэг эл хэргийг харилцан дор бүрэн төгсөөр нэвтрэлцэж бидэн монголчууд үүрд амаржих, бидэнд санаа тавьж явахыг эгнэгт хүсэж, басхүү эл хэмжээт засгийн эрхийн доторх Ардын намын суртлыг эрхбиш олон түмэнд тунхаглан зарлаж урьдахь засгийн гажгуу суртлыг устгаж, одоогийн явуулж буй ардын засгийн ёсыг эрхбиш итгэмлүүлэн таниулж, өөр өөрийн шударга санааны хэр чинээгээр улс төрд туслах учрыг (үг баларч урагджээ.)... эрмэлзэж өчүүхэн захидал бичиж Цорж мэргэн, зуугийн хувилгаан блам танаа амгаланг эрж дэвшүүлэхийн ялдар чухаглан сануулсан зүйлсийг сэнхрүүлж хариу хайрлах ажаамуу.
Үүний тул Ерөнхий сайд хэмээгдэх нэр үүрэг лүгээ хүлээсэн өчүүхэн Бодоо алс дорноос ёслов. гэжээ.
Тэгвэл Бодоогийн хийсэн Үндсэн хууль ямар Үндсэн хууль байсан юм бэ гэсэн асуудал зүй ёсоор тавигдана. Үүнд Монголын марксист түүхчид өнөө хүртэл хариу өгөхөөс зайлсхийж өнөө л 90 жилийн турш ард түмний толгойг угаасан улигт худлаа түүхээ ярьдаг юм. Харин МУИС-ийн багш, Түүхийн ухааны доктор,Ph.D дэд профессор С.Отгонжаргал хариу өгчээ.
Тэрээр анх удаа үнэнээр өгүүлж ийм хариу өгчээ. Ж.Цэвээн, Д.Бодоо нарын боловсруулсан хоёр хуулийн төсөл нь хоёулаа" Марксист онолоос ангид хувийн өмч хүний эрх чөлөөг бататган хамгаалсан ардчилсан шинж чанар бүхий хууль болсон байна. Монгол Улсын энэхүү ардчилсан Үндсэн хуулийн эсрэг Зөвлөлт Орос улс хүч түрэн цуст тэмцлийг эхлүүлжээ. Марксист онол бүхий Үндсэн хуулийг батлуулах гэсэн тэдний тэмцэл төрийн эргэлт болон хувирсан юм" гэж дүгнэжээ. Доктор С.Отгонжаргалын эрдэм шинжилгээний илтгэлийн баримтаас.
Монгол Улс хүн төрөлхтний хөгжлийн замаар эргэлт буцалтгүй орсон түүхэн зурвас энэ үед Монгол Улсын шинэ Үндсэн хуулийн төсөл боловсрогдож бэлэн болсон байна. Бэлэн болсон хоёр төсөл Монгол Улсын хөгжлийн хэтийн төлөвийг хуульчлан батлах чухал баримт бичиг болж байв. Ж.Цэвээний төсөлд:
Монгол Улсын хурал ба ардын засгийн газрын тухай
Монгол Улс болбоос ардын эрхтэй хэмжээт цаазат засгийг явуулна.
Монгол Улсын харьяат ард түмний сонгож олсон төлөөлөгчид чуулж бүх улсын хуралдаан байгуулан бүх улсын дээд эрхийг барина.
Богд хааны тухай
Жавзандамба хутагтын наймдугаар дүрийг Монгол Улсын хэмжээт эрхт Богд хаан хэмээн өргөмжилнө.
Ард түмний эрх үүргийн тухай
Монгол Улсын засаг нь ардын эрхт олон ард түмний хувийн эрх чөлөөг хүндэтгэн үзэж хэн хүмүүн нар нуулгүйгээр өөрийн санасныг аман үгээр ба бичиг дэвтрээр хэвлэн гаргаж олонд тараахад хуучин хэвээр чөлөө эрхтэй байтугай. Гагцхүү улс төр ба олон түмний ашиг тус, эрх мэдэл, дүрс байдал хорлолтой зүйлийг гаргаваас тухайд тогтоосон дүрийн ёсоор шийтгэсүгэй.
Ард түмнээр санал хүчин нийлж нам, хоршоо, бүлгэм, үүр зэргийг байгуулах ба хуралдан чуулж аливаа зэрэг учир шүүмжлэх аваас тухайд тогтоосон дүрмийн ёсоох хэрхэхээ чөлөөтэй эдэлтүгэй. Гагцхүү улс төрд харштай зорилго явдлыг гаргаж болохгүй.
Монголын харьяат бүгд дээд дорд эрхтэн, дархтан, лам хар, хэмээн ялгаварлахгүй нэгэн адил үзэж цөм улс төр орон нутгийн алба үүрэг ба эрх чөлөөг тэгш эдэлнэ" хэмээсэн байхад Д.Бодоогийн "монгол хэмжээт засагтай ард улсын Үндсэн хууль" төсөлд:
Нэгдүгээр бүлэг. Богд хааны тухай зүйлүүд
Гуравдугаар зүйл. Богд хаан хэмжээт засагт ард улсын хаан тус, тус улсын алив хэргийг Засгийн газрын ерөнхий товчоогоор дамжуулан гүйцэтгүүлвээс зохино.
Хоёрдугаар бүлэг. Ардын эрх ба үүргийн тухай
Аравдугаар зүйл. Монгол ард хэн ч болов хуучин эрх чөлөө, заншлаа эдлэхээс гадна сонгон хэрэглэхүйд нийлэлдэх эрдэм явдал буй бөгөөс бичиг цэргийн их тушаал ба бусад ямар ч албанд орж болно.
Арван хоёрдугаар зүйл. Монгол ард өөр өөрийн хөдлөх ба хөдлөхгүй хөрөнгийг эдлэх эрх буй. Гагцхүү тогтоосон хууль ёсоор албан татварыг хураалгаваас зохино.
Арван гуравдугаар зүйл. Монгол ард гагцаар буюу олноор нэр нийлж өөр өөрийн эрх ашгийг дэлгэрүүлэх бодлого гаргаж дээд газар өргөн мэдүүлэх эрх буй. Гагцхүү улсын хууль зөрчих ба захиргаанаас тогтоож үл болно.
Арван тавдугаар зүйл. Монгол ардуудыг хуулийн гадна зоримогоор барьж хорих ба гянданд хийх буюу орон нутгаас үлдэн хөөх хийгээд нэрийг нь гутааж доромжилбоос үл болно.
Арван зургадугаар зүйл. Монголын ард хэн болов улс төрийн хэргийг сайжруулах зэргийн санал гаргаж цугларан хэлэлцэх ба нам, хоршоо байгуулах эрх буй" гэснээс үзэхэд дээрх хоёр төсөл нь Марксист онолоос ангид хувийн өмч, хүний эрх чөлөөг бататган хамгаалсан ардчилсан шинж чанар бүхий хууль болсон байна.
Монгол Улсын энэхүү ардчилсан Үндсэн хуулийн эсрэг Зөвлөлт Орос Улс хүч түрэн цуст тэмцлийг эхлүүлжээ. Марксист онол бүхий Үндсэн хуулийг батлуулах гэсэн тэдний тэмцэл төрийн эргэлт болон хувирсан юм гэж С.Отгонжаргал доктор дүгнэжээ.
Ийнхүү 1922 оны наймдугаар сарын 31-нд Цэргийн яамны сайд жанжин Д.Сүхбаатарын тушаалаар Д.Бодоо, Чагдаржав нарын 14 хүнийг яаравчлан цаазлахад Монгол Улсын анхны ардчилсан Үндсэн хууль боловсруулсан эзэнтэйгээ хамт цаазлагдсан байна. Хэрвээ Ерөнхий сайд Д.Бодоо, шадар сайд Чагдаржав нарыг албан тушаалаас нь авч хаяж улмаар хилс хэрэг тулган яаравчлан цаазлаагүй бол Монгол Улс бүүр 1922-1924 онд ардчилсан Үндсэн хуультай Англи маягийн парламентын хаант улсын замыг сонгож байсан түүхэн баримт энэ байна.
Эх сурвалжууд: МАХН-ын төв архив ф-4, д-1, хн-27, хн-224,19-20 дахь тал,
МУҮТАрхив ф-170,д-1, хн-546,
Монгол дахь улс төрийн хэлмэгдүүлэлт эрдэм шинжилгээ судлалын бага хурлын илтгэлүүд Улаанбаатар 2010 он.
Равдангийн Болд " Монголын тусгаар тогтнол ба АНУ" Улаанбаатар 2008 он.
Г.Дашрэнцэн /baabar.mn/